Ministr kultury převzal petici za záchranu Nákladového nádraží

Tisková zpráva Tady není developerovo, 2. 5. 2011
V pondělí 2. května v 16:30 předali zástupci občanského sdružení „Tady není developerovo“ ministrovi kultury Jiřímu Besserovi petici za záchranu Nákladového nádraží Žižkov. Internetová petice byla spuštěna koncem ledna 2011 a podepsalo ji téměř 5 000 lidí, z velké části z Prahy 3. Požadovali v ní po ministrovi potvrzení statutu kulturní památky, který funkcionalistické budově přiřkla odborná komise ministerstva kultury v prosinci 2010. Proti rozhodnutí se ale odvolaly České dráhy, které budovu i přilehlé pozemky vlastní..

„Bez památkové ochrany bude historická budova pravděpodobně zbořena a na jejím místě se postaví rychlostní silnice lemovaná novodobými prosklenými paneláky. My ale doufáme, že ministr nepodlehne tlaku developerů a jim spřízněných politiků a dřívější rozhodnutí svého ministerstva potvrdí. Nejde jen o samotnou budovu, ale o celkovou budoucí podobu rozsáhlých lukrativních pozemků. Může tam vzniknout buď tuctová moderní čtvrť, nebo nové svébytné centrum Žižkova s originální dominantou bývalé nádražní budovy. Ta může díky své obrovské rozloze a prostorové variabilitě plnit rozličné funkce – komerční i nekomerční“, řekl předseda sdružení Tomáš Mikeska.

Spor o nákladové nádraží se táhne přibližně od roku 2008, kdy na přání tehdejšího politického vedení městské části Praha 3 začaly vznikat první studie počítající s odstraněním centrální stavby a vybudováním tzv. Jarovské spojky. Loňským rozhodnutím ministerstva se spor vyvinul téměř v bitvu, kdy na jedné straně stojí občanští aktivisté, renomovaní architekti, kulturní historici a také opoziční zastupitelé Prahy 3, a na straně druhé developer, majitel pozemku, někteří odborníci a politické vedení Prahy 3 (TOP09 a ODS).

V návaznosti na vyostření kauzy se během posledních měsíců uskutečnilo několik akcí, například veřejná debata s odborníky v kině Aero, kterou organizovalo sdružení Tady není developerovo, mimořádné zastupitelstvo Prahy 3 věnované výhradně budoucnosti Nákladového nádraží či symbolický úklid nádraží na Den Země, který uspořádali místní Zelení. Ve čtvrtek 28. dubna projednávala právní stránku památkové ochrany rozkladová komise ministra kultury. K jakému doporučení ale dospěla, zatím není známo. Ministrovo rozhodnutí by mělo padnout v rámci nadcházejících týdnů.

Tisková zpráva Ministerstva kultury, 3.5.2011

Za sdružení Tady není developerovo předali petici předseda Tomáš Mikeska, Helena Benýšková, Dan Merta a Matěj Stropnický. Petici podpořilo přes čtyři tisíce lidí. Ministr Besser to nebere na lehkou váhu.

„Já určitě nepodlehnu tlaku developerů, ale pravda je taková, že v celém případu se stala celá řada pochybení přímo tady na ministerstvu a je otázka, jaké řešení budu moci udělat s ohledem na správní řád,“ řekl hned na úvod setkání se zástupci sdružení ministr Besser.

Ministerstvo kultury prohlásilo část Nákladového nádraží za kulturní památku na sklonku loňského roku. Proti rozhodnutí se odvolal vlastník nemovitosti České dráhy i městská část Praha 3. Minulý týden odvolání posuzovala rozkladová komise ministerstva kultury a doporučení renomovaných právníků se v současné době zpracovává do zprávy pro ministra kultury, který bude mít rozhodující slovo.

„Je to strašně nevděčná role. Už jen z toho důvodu, že podobných případů, kdy je ministerstvo kultury tlačeno do role jakési poslední záchrany, se mně osobně nelíbí. Jako dlouholetý starosta jsem přesvědčen, že se tyto věci mají řešit v prvních instancích zastupitelské demokracie. Pokud si lidé něco nepřejí, mají se obrátit na své zastupitele a nikde není napsáno, že nádraží musí být zbouráno i v případě, že by kulturní památkou nebylo. Na druhou stranu chápu, že to mělo nějaký dlouhodobý vývoj,“ komentoval ministr svou současnou roli.

Historie celého případu sahá do roku 2003, kdy byl podán první návrh na zapsání Nákladového nádraží Žižkov na seznam kulturních památek. Následujících šest let ovšem ministerstvo kultury na návrh nijak nereagovalo. V roce 2009 navíc úředníci ministerstva nepřipomínkovali návrh územního plánu městské části Prahy 3, který se zachováním budov Nákladového nádraží Žižkov nepočítal. A v roce 2010 odbor památkové péče MK doporučil prohlásit část nádraží za kulturní památku. Po odvolání se celý případ dostal na stůl rozkladové komise ministerstva.
V současné době se odborné rozhodování právníků zpracovává, což bude trvat minimálně několik dnů. Nejen z toho důvodu žádá ministr Besser o určitý čas pro své rozhodování.

„To je věc, která se táhne od roku 2003, tak myslím, že to ještě nějaký čas může vydržet. Až dostanu doporučení rozkladové komise do ruky, musím mít nějaký prostor pro nastudování materiálu a také pro jednání se zúčastněnými stranami. Musíme si uvědomit, že mám jako ministr kultury v ruce mimořádný opravný prostředek a ať už bude doporučení rozkladové komise jakékoli, chci před svým definitivním rozhodnutím mluvit se všemi, kterých se to týká. Považuji to nejen za správné, ale v tomto komplikovaném případě za naprosto nutné,“ dodal ministr Jiří Besser.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *